کد خبر: ۳۱۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 12
فس های اورژانس مشهد به شماره افتاده، اورژانس کشور از دو سال گذشته تاکنون برای احیای جسم کم رمق اورژانس مشهد، وعده های فراوان داده اما به وعده خود درباره تخصیص آمبولانس عمل نکرده است
 شفاآنلاین>سلامت>«مادرم به دلیل مشکلات قلبی دچار بی حالی شد که با 115 تماس گرفتیم اما بر خلاف انتظار، دیر مراجعه کردند. لطفا پیگیری کنید.»

به گزارش شفاآنلاین:«فشار خون همسرم بالا رفت و زنگ زدم ۱۱۵ ، وقتی آمدند گفتند که باید ببریم بیمارستان مادر در بولوار سجاد ولی ما نزدیک بولوار وکیل آباد روبه روی بیمارستان فارابی بودیم، گفتم چرا فارابی نمی برید؟ گفت شاید پذیرش نکنند. در ترافیک ما را به بیمارستان خصوصی مادر برد و همین فشار بالا یک میلیون تومان برایمان هزینه داشت.»
 
نفس های اورژانس مشهد به شماره افتاده، اورژانس کشور از دو سال گذشته تاکنون برای احیای جسم کم رمق اورژانس مشهد، وعده های فراوان داده اما به وعده خود درباره تخصیص  آمبولانس عمل نکرده است، کم توجهی متولیان ملی به وضعیت اورژانس مشهد با وجود جمعیت همیشگی زائران، منجر به خدمت رسانی اورژانس این کلان شهر با ظرفیتی کمتر از 50 درصد ظرفیت مورد نیاز، آن هم  با دستگاه های فرسوده شده است، آن طور که رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید کمبود و فرسودگی ناوگان آمبولانس، منجر به افزایش دو دقیقه ای زمان رسیدن اورژانس نسبت به زمان استاندارد آن در محل حادثه شده است. این موضوع البته گلایه های مردم را هم به دنبال داشته است، برخی شهروندان در تماس با روزنامه  به طور مکرر از تاخیر زمان رسیدن اورژانس به محل و تاخیر در انتقال بیمار به بیمارستان اظهار گلایه می کنند.

کمبود 50 درصدی ظرفیت اورژانس مشهد
این گلایه ها و مشکلات مرتبط با اورژانس مشهد را از دکتر علی یزدانی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیری می کنیم که وی در این زمینه می گوید: زمان استاندارد در کلان شهرها بین 10 تا 12 دقیقه است درحالی که در مشهد این میزان 14 دقیقه است، یعنی دو دقیقه بیشتر از میزان استاندارد زمان می برد، علت این موضوع هم این است که بر اساس تعداد پایگاه هایی که ما در مشهد داریم باید چیزی حدود 170 آمبولانس داشته باشیم که هم اکنون 85 آمبولانس داریم. وی می افزاید: ما با 50 درصد ظرفیت در شهر مشهد کار می کنیم، به خاطر تحریم ها مشکل آمبولانس داریم، اورژانس کشور قول داده است که 1000 دستگاه وارد کشور کند که صحبت آن مربوط به دو سال قبل است اما متاسفانه هنوز موفقیتی در این قضیه اتفاق نیفتاده است، این تعداد هم معمولا وقتی در کشور توزیع می شود بین 5 تا 10 درصد به مشهد تخصیص پیدا می کند، متاسفانه سیاست ملی در این زمینه مشکل دارد. یزدانی تصریح می کند: خیلی از آمبولانس های ما بیش از 200 هزار کیلومتر کار کردند و فرسوده هستند، ما 135 دستگاه آمبولانس داریم که  85 مورد از این دستگاه ها فعال است. چیزی حدود 50 دستگاه نیاز به تعمیر اساسی دارد.
چگونگی روند انتقال بیمار به بیمارستان
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در پاسخ به گلایه شهروند درباره چگونگی روند انتقال بیماران با اورژانس به بیمارستان می گوید: چند شاخص درباره روند انتقال بیماران به بیمارستان تاثیرگذار است، یکی از آن ها وضعیت عمومی بیمار است، بیمار وقتی نیاز به خدمات و فوریت های پزشکی دارد به نزدیک ترین مکان در دسترس باید منتقل شود، نکته بعدی بحث پذیرش بیمارستان است، گاهی با این که بیمارستان نزدیک در دسترس است  اما چون بیمارستان شلوغ است امکان دریافت خدمات نیست، به همین دلیل بیمار را به بیمارستانی دیگر منتقل می کنیم تا خدمات را سریع تر دریافت کند. این دو شاخص باعث می شود بیماران را توزیع کنیم فارغ از این که فرد دارای چه بیمه ای است و تقاضای خود بیمار چیست. وی می افزاید: در مواردی که این آیتم ها لحاظ نشده باشد، شهروندان می توانند از طریق سامانه 190 آن را پیگیری کنند، وضعیت بیمار برای ما خیلی مهم است، ما وضعیت بیمار را به خوش حال و بد حال تقسیم می کنیم و به این ها پنج سطح می دهیم، بیماری را که بدحال است سطح یک می دهیم و بیماری را که خوش حال ترین است و به خدمات اورژانسی نیاز ندارد، در سطح پنج قرار می دهیم، بیمار سطح یک و دو حتما باید به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل شوند فارغ از این که چه رشته ای است. وی در پاسخ به تعداد آمبولانس های فعال در سطح شهر و استان و میزان ارائه خدمات آن ها نیز اظهار می کند: با توجه به شرایط موجود، تعداد آمبولانس ها نوسان پیدا می کند، به طور میانگین بین 80 تا 85 دستگاه به طور 24 ساعته در سطح شهر مشهد فعال است، میزان جابه جایی بیماران روزانه در سطح شهر مشهد بین 750 تا 800 مورد است، البته گاهی تا 1200 جابه جایی هم با همین تعداد آمبولانس را داشته ایم. به طور کلی، در مشهد و 16 شهرستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد  900 تا 1000 ماموریت در سطح دانشگاه و میزان آمبولانس 162 مورد است. وی تصریح می کند: در سطح شهرستان مشهد به طور میانگین روزانه حدود 2000 تا 2500 تماس تلفنی با مشاوره اورژانس داریم، بنابراین مواردی که نیاز به مشاوره پزشکی داشته باشند به آن ها مشاوره لازم داده می شود و مواردی که نیاز به انتقال به بیمارستان داشته باشند، خدمات لازم برای آن ها ارائه خواهد شد.
موتور آمبولانس ها تا اول فروردین فعال می شوند
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در پاسخ به این سوال که اقدامات اخیر مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی به منظور بهبود خدمات چه بوده است؟ می گوید: درحال رایزنی برای راه اندازی موتور آمبولانس در سطح شهر مشهد هستیم که اگر شرایط جوی اجازه بدهد این ترددها  صورت می گیرد، 13 دستگاه موتور آمبولانس در اختیار ما قرار گرفته، فقط اگر نیروی انسانی آن تامین شود، موتور آمبولانس ها را فعال می کنیم چون بافت پرترافیک مشهد نیازمند امدادرسانی این موتورهاست. وی در تشریح جزئیات بیشتر از چگونگی خدمات موتور آمبولانس ها بیان می کند: این سیستم پیشرو است،  در بافت قدیم و پرترافیک که مددجو نیاز به انتقال ندارد، خدمات اولیه را در محل انجام می دهیم، اگر بیمار نیاز به انتقال داشته باشد با مرکز تماس می گیرد و این انتقال با آمبولانس صورت می گیرد  چون ما بیمار را با موتور منتقل نمی کنیم، فقط خدمات اولیه را ارائه می دهیم. این موتور آمبولانس ها تا 6 ماه اول سال و حداکثر تا پایان سه ماهه پاییز امکان استفاده دارد، از این رو با توجه به شرایط جوی موجود بعید می دانم در فصل سرما این ها را فعال کنیم، بنابراین تا اول فروردین قطعا این موتور آمبولانس ها فعال خواهند شد. وی می افزاید: برای این موضوع 25 تا 30 نیرو نیاز داریم که کارهای آن در حال انجام است، مجوزها دریافت شده و دانشگاه علوم پزشکی نیز موافقت کرده، تامین اعتبار مالی آن هم صورت گرفته و شرایط مناقصه آن درحال انجام است که نیروها جذب شوند. یزدانی در پایان توصیه ای اورژانسی می کند و می گوید: در زمان برودت هوا افراد مسن متاسفانه دچار سقوط و شکستگی های استخوان ران شده اند که به دلیل کهولت سن و بیماری زمینه ای هم مشکل برای خود فرد، ایجاد و هم درمان آن ها را مشکل می کند بنابراین از شهروندان خواهشمندم در تردد افراد سالمند دقت بیشتری را لحاظ کنند تا در معابر و حتی منازلی که پله دارد، دچار سرخوردگی و زمین خوردگی نشوند. خراسان
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: